mandag 20. august 2012

Mattefiller og nøsting

Mange klipper mattefiller til veving, 
men noen hekler mattefiller til 
kurver, sitteunderlag o.l.
Hvis man har laken, dynetrekk og 
slike store tøystykker, så kan man rive.
Det går mye fortere.


Her sitter jeg på platten og river mattefiller.
Jeg har bestemt meg for en bredde, 
klipper noen cm, og river videre.
Så runder jeg av hjørnet med saksa.


Jeg runder av videre opp på en ny 
strimmel med saksa...


...og river videre.


Når jeg kommer til enden av tøyet,
tar jeg det forsiktig.


River til det er 1 1/2 cm igjen.


Så snur jeg tøyet, runder av hjørnet 
(og litt av det andre) og river videre.


Ops! Der rev jeg for langt! 
Remsa gikk av, jeg må knytte.
Først klipper jeg endene spisse.


Så knytter jeg en løs knute.
Jeg tar den opp når jeg vever, og 
legger endene over hverandre et
stykke og vever videre.
Hvis jeg skal hekle eller strikke 
remsen, kan jeg sy de to endene fast 
i hverandre. La dem ligge over
 hverandre 5 - 6 cm og tråkle fast med 
tråd i samme farge som fillene,


Hvis du begynner (eller slutter)
med en jarekant, 
må denne være smalere enn selve remsa,
Jaren er tettere vevd, og den blir tykkere
 enn de andre remsene hvis de er like brede.


Hvis du ruller en vanlig remse og
en jareremse, skal de kjennes like tykke 
ut når du føler på dem med fingrene.


Her er jeg ferdig med klippingen,
og skal nøste opp.
Jeg starter med å nøste løst rundt 
tommelen et par - tre omganger.

Så nøster jeg rundt tommelen mens 
jeg dreier nøstet rundt mot venstre med 
de resterende fingrene på venstre hand.


Nøster og dreier.
Varierer med å nøste nær
 tommelen og topphullet -
eller et stykke fra tommelen 
og topphullet, som her.


Her prøver jeg å forklare og vise.


Resultatet: 
Nøster som ligger i ro på gulvet!


Ingen kommentarer: